Universiteter skaber nye muligheder for dansk erhvervsliv

 In Pressemeddelelser

Virksomheder og universiteter i Danmark samarbejder og skaber sammen konkurrenceevne og vækst i Danmark. Det viser nye tal i universiteternes kommercialiseringsstatistik, som offentliggøres onsdag af Danske Universiteter.

Tallene viser blandt andet, at universiteter og virksomheder de seneste 10 år har indgået over 2000 samarbejdsaftaler om året – sidste år blev der faktisk indgået lige nøjagtigt så mange, at det svarede til årstallet, nemlig 2019.

”Universiteternes forskning bliver fortsat bedre og mere relevant for de danske virksomheder. Jeg er stolt af, at vi år for år samarbejder i stort omfang til gavn for det danske samfund og vores fælles fremtid. Det gavner os alle – ikke mindst i den nuværende økonomiske situation,” siger Anders Bjarklev, formand for Danske Universiteters Rektorkollegium.

I Dansk Industri er man også glad for det omfattende samarbejde og så gerne endnu mere af det.

”Ny viden udgør en vigtig nøgle til innovation og derfor er det særdeles vigtigt, at vi skaber gode rammer for samarbejdet mellem virksomheder og universiteter. Over 2000 aftaler årligt er flot, men må ikke blive et loft. Vi skal have mest mulig gavn af den viden, som skabes på universiteterne,” siger Mette Fjord Sørensen underdirektør i Dansk Industri

De senere år har også budt på et øget antal licens, salg og optioner på immatrielle rettigheder. 2019 bød således på den største foreløbige top med intet mindre end 180 af slagsen.

”Bag de mange resultater med kommercielt potentiale ligger en betydelig indsats i de forskningsfaglige miljøer på de danske universiteter, som bygger på den grundlagsskabende forskning og samarbejde med virksomheder og aktører i det danske økosystem for innovation og udvikling, siger Søren E. Frandsen, formand for arbejdsgruppen, som har ansvar for bl.a. kommercialiseringsstatistikkens tilblivelse og universiteternes samarbejde om innovation og teknologioverførsel.

Kommercialiseringsstatistikken offentliggøres for første gang i år som en del af Danske Universiteters beredskab og kan tilgås her:

Læs Kommercialiseringsstatistikken for 2019 her

Du kan også dykke ned i de cases, som ligger bag tallene på ovenstående link.

 

Pressekontakt:

Toke Kristiansen, Kommunikationschef, Danske Universiteter, Tlf. 2639 6904, tkr@dkuni.dk