Danske Universiteters holdning til en ny karakterskala

 In Analyser og notater, onepagers

En ekspertgruppe nedsat af Uddannelses- og Forskningsministeriet har udarbejdet en rapport i efteråret 2020, der beskriver fire mulige modeller for en ændring af karakterskalaen.

De fire modeller er:
1. Videreudviklet 7-trins-skala (00, 02, 4, 6, 8, 10, 12)
2. Ny karakterskala (0, 1, 2, 3, 4, 5, 6)
3. Genindførelse af 13-skalaen
4. Skala baseret på pointsystemer (den engelske karakterskala)

Rektorkollegiet kan støtte både en videreudvikling af 7-trinsskalaen (model 1) og en ny karakterskala, der går fra 0 til 6 (model 2). De to modeller opfylder i lige høj grad de ønsker, som universiteterne har til en ny karakterskala, og de foretrækkes klart frem for model 3 og 4.

Ønskerne til karakterskalaen er af Danske Universiteters Uddannelsespolitiske udvalg formuleret således:

  • Der bør være samme afstand mellem karaktererne. Det vil sige, afstanden mellem de enkelte trin i karakterskalaen bør mindskes, så enkelte karakte-rer har mindre indflydelse på gennemsnittet.
  • Der bør ikke være minus karakterer.
  • Der bør mere være mere vægt på styrkerne i præstationen. Det vil sige, at bedømmelseskriterierne skal ændres, så der tages udgangspunkt i styr-kerne i den studerendes præstation frem for udelukkende at tage udgangspunkt i fejl og mangler i præstationen.
  • Der bør være en beskrivelse af, hvorfor man er bestået.
  • Der bør være det samme karaktersystem gennem hele uddannelsessystemet. Og karakterskalaen bør være international kompatibel skala med 7 trin, hvoraf de 5 karakterværdier afspejler en bestået præstation, og 2 karakterværdier afspejler en ikke-bestået præstation.

Derudover mener Danske Universiteter, at det er afgørende for en ny karakterskalas udmøntning, hvordan den bliver udfoldet via trinbeskrivelser, fordi det er i disse beskrivelser, at karakterskalaen bliver formet. Danske Universiteter mener, at der, uanset om valget falder på en revideret 7-trins skala eller en ny karakterskala fra 0 til 6, er et stort og vigtigt arbejde i at formulere trinbeskrivelserne.

Danske Universiteter vil gerne bidrage til dette arbejde.