Danske Universiteters forslag til et justeret optagelsessystem
Danske Universiteters forslag til et justeret optagelsessystem hviler på nogle grundlæggende og styrende principper.
Et optagesystem skal:
• understøtte et sammenhængende uddannelsessystem, som tilskynder gymnasielever til at dygtiggøre sig uden at kompromittere faglig, social og personlig trivsel,
• opleves retfærdigt af både dem, der får adgang til en søgt uddannelse og af dem, der afvises,
• anerkende ansøgernes faglige forudsætninger for at gennemføre uddannelsen, uanset forældrenes uddannelsesbaggrund,
• være gennemskueligt, let tilgængeligt og forståeligt for ansøgere og omgivende samfund,
• indeholde en ekstra chance for dem, der ikke indfriede deres faglige potentiale på en ungdomsuddannelse,
• være effektivt og økonomisk, så sparsomme uddannelsesmidler anvendes på selve uddannelsen.
Danske Universiteter ønsker at bevare karakterer som rygrad i optagelsessystemet, fordi:
– karaktererne er resultatet af kyndige gymnasielæreres vurderinger igennem tre år,
– optagekriteriet er let at forstå både for ansøgere, uddannelsesinstitutioner og det omgivende samfund,
– karakterer er en god prædiktor for studiesucces målt som gennemførelse, gennemførelsestid og overgang til arbejdslivet,
– optag på baggrund af karakterer skævvrider i mindre grad den sociale mobilitet sammenlignet med blandt andet test og interviews,
– et effektivt optagesystem med få fejl giver lave omkostninger
– der er rige muligheder for at få en studieplads på en videregående uddannelse med en studentereksamen.
Danske Universiteter foreslår en lidt større kvote 2, fordi:
– det er vigtigt at have et optagesystem, der giver en ekstra chance,
– der skal være plads til at eksperimentere med forskellige optagemetoder,
– der er behov for at skabe bredere veje til de videregående uddannelser
Danske Universiteter ser behov for at sætte ind med fælles tiltag mod stress og mistrivsel gennem:
– revision af et karaktersystem, der har skabt karakterinflation,
– undladelse af offentliggørelse af adgangsgivende karaktergennemsnit til specifikke uddannelser,
– mere gennemskuelige og harmoniserede kvote2 adgangskrav,
– fælles ansøgningsdato for kvote 1 og kvote 2 ansøgere.